REGULAMIN PRACY GABINETU
Na podstawie przepisów art. 23 i 24 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. 2011r., nr 112, poz. 654 ze zm.), ustala się regulamin organizacyjny w następującym brzmieniu:
Postanowienia ogólne
Cele, zadania, rodzaj i zakres udzielanych świadczeń
Celem praktyki jest udzielanie świadczeń zdrowotnych przez wykonywanie działań służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub odrębnych przepisów regulujących zasady ich wykonywania.
Zadaniem praktyki jest udzielanie podstawowych i specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w dziedzinie stomatologii ogólnej takich jak:
- badanie i porada lekarska,
- leczenie zachowawcze z endodoncją,
- zabiegi z zakresu chirurgii stomatologicznej,
- zabiegi z zakresu protetyki stomatologicznej,
- diagnostyka rtg (punktowa radiowizjografia cyfrowa),
- zabiegi stomatologii estetycznej,
- wydawanie opinii i orzeczeń lekarskich.
Ww świadczenia są udzielane w gabinecie X-MED przy ul. Zielińskiego 41c we Wrocławiu.
Organizacja procesu udzielania świadczeń
Działalnością praktyki zarządza lekarz dentysta, który ją utworzył tj. lek.stom. Małgorzata Reichel-Jóźków.
Lekarz stomatolog, o którym mowa powyżej jest odpowiedzialny za prawidłowe i zgodne z obowiązującymi przepisami funkcjonowanie praktyki, a także reprezentowanie jej na zewnątrz.
Rezerwacja wizyty
W celu umówienia się na wizytę pacjenci proszeni są o przesłanie formularza kontaktowego (dostępnego na stronie internetowej pod adresem: http://www.xmed.wroclaw.pl) lub dokonanie rezerwacji telefonicznie (tel. 502 071 086).
Świadczenia medyczne udzielane są zasadniczo w godzinach pracy gabinetu. Istnieje możliwość rezerwacji wizyty także w innych, dogodnych dla pacjenta terminach.
Pacjenci umawiani są na określone godziny. W celu zapewnienia odpowiedniej ilości czasu na wykonanie zabiegu i uniknięcie ewentualnych opóźnień, pacjenci proszeni są o orientacyjne określenie potrzeb leczniczych podczas rezerwacji wizyty.
Pomimo dokładanych starań czasami mogą wystąpić nieprzewidziane sytuacje i niektóre zabiegi mogą ulec przedłużeniu. Pacjenci proszeni są o zabezpieczenie rezerwy czasowej na wizytę i podchodzenie do niezawinionych opóźnień ze zrozumieniem.
Pierwszeństwo przy przyjęciu mają osoby zapisane na wizytę. Pacjenci wymagający pilnej interwencji są przyjmowani tak, aby nie zakłócało to planowego leczenia. Pomoc pacjentowi z bólem udzielana jest najszybciej jak to jest możliwe.
Spóźnienia na wizytę przekraczające 15 minut są traktowane jako rezygnacja z wizyty. Po tym czasie przyjmowany jest kolejny zapisany pacjent.
Lekarz nie udziela konsultacji przez telefon, ani w innym miejscu niż bezpośrednio przy fotelu dentystycznym w gabinecie.
Wizyta
Na pierwszej wizycie pacjent proszony jest o wypełnienie kwestionariusza zdrowia. Informacja o współistniejących chorobach umożliwia prawidłową diagnostykę i pozwala na uniknięcie powikłań w trakcie leczenia.
Po konsultacji stomatologicznej i przeglądzie przedstawiany jest plan leczenia i jego wstępny kosztorys.
Przed podjęciem zabiegów pacjent proszony jest o podpisanie zgody na leczenie.
Dodatkowo każdorazowo przed leczeniem endodontycznym, protetycznym, chirurgicznym i wybielaniem zębów pacjent jest proszony o podpisanie osobnego formularza zgody na leczenie (zawierającego niezbędne informacje o zabiegu).
Podpisanie przez pacjena zgody na leczenie rozumiane jest jako pełne zaakceptowanie warunków „Regulaminu gabinetu” oraz zapoznanie się i zaakceptowanie „Cennika leczenia”.
W przypadku planowanego leczenia protetycznego wymagane jest wpłacenie przez zaliczki w wysokości 30% całkowitej wartości uzupełnienia protetycznego.
Rękojmia
W trosce o dobro pacjenta usługi wykonywane są z zachowaniem należytej staranności i przy użyciu najlepszych materiałów.
Udzielana jest roczna rękojmia na wykonane w gabinecie wypełnienia (plomby) oraz uzupełnienia protetyczne. Jeżeli w okresie rękojmi wypełnienie w zębie lub uzupełnienie protetyczne ulegnie deformacji, wówczas w ciągu 14 dni od zgłoszenia zostanie ono nieodpłatnie naprawione lub wymienione na nowe.
Reklamacja nie jest uwzględniana w przypadku gdy pacjent:
- miał wykonane wypełnienie warunkowo ze względu na ograniczenie kosztów, bądź trudną sytuację kliniczną,
- podjął leczenie zęba będącego przedmiotem reklamacji, dokonał korekt, napraw uzupełnienia protetycznego, w innym gabinecie,
- przerwał zaplanowane leczenie,
- nie stosuje się do zaleceń lekarza dotyczących higieny jamy ustnej i protez ruchomych,
- nie zgłasza się na wizyty kontrolne wyznaczone po zakończeniu leczenia (minimum co 6 m-cy),
- użytkuje lub przechowuje protezy niezgodnie z zaleceniami lekarza,
- uległ wypadkowi w wyniku którego doszło do uszkodzenia uzupełnień,
- cierpi na bruksizm (zgrzytanie zębami),
- ma postępujące zaniki kostne powodujące osiadanie protez,
- uszkodził protezę poza jamą ustną.
Powikłania
Przed zaplanowaniem leczenia stomatologicznego pacjent musi być świadomy, że mimo największej staranności lekarza, w trakcie leczenia dochodzi czasami do niechcianych i nie podlegających reklamacji powikłań takich jak:
- ból leczonego zęba lub tkanek otaczających,
- konieczność przeprowadzenia nieplanowanego leczenia kanałowego, protetycznego bądź ekstrakcji zęba,
- szczękościsk,
- pęknięcie, złamanie zęba,
- obrzęk, ropień, krwiak,
- krwawienie po zabiegu chirurgicznym,
- podwyższona temperatura ciała, złe samopoczucie
- reakcja alergiczna na zastosowane leki,
- zaostrzenie współistniejących schorzeń.
W związku z możliwością wystąpienia powikłań nie należy planować wizyty u dentysty tuż przed dłuższym wyjazdem czy ważnymi uroczystościami.
Dokumentacja medyczna
Dokumentacja medyczna gabinetu prowadzona jest w formie tradycyjnej i elektronicznej.
Do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej wykorzystywany jest program MeDinci (medinci.pl) oraz oprogramowanie radiografii cyfrowej firmy SIRONA.
Tradycyjna dokumentacja medyczna prowadzona jest w postaci Kart Pacjenta.
Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej
Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
- do wglądu w siedzibie praktyki zawodowej,
- poprzez sporządzenie jej kserokopii, odpisów i wyciągów,
- poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu na żądanie uprawnionych organów.
Na podstawie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2009 r., nr 52, poz. 417 ze zm.) ustala się następujące opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej:
1 strona wyciągu lub odpisu | 1 strona kserokopii | Wyciąg, odpis lub kopia na elektronicznym nośniku (za całość) |
0,002 przeciętnegomiesięcznegowynagrodzenia* | 0,0002 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia* | 0,0002 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia* |
6,83 zł | 0,68 zł | 6,83 zł |
* przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, począwszy od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”
Opłaty, o której wspomniano powyżej, nie pobiera się w przypadku udostępniania dokumentacji medycznej w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Ww opłata nie obejmuje kosztów ewentualnej przesyłki, ani innych kosztów związanych z żądanym przez osobę uprawnioną sposobem wydania kserokopii, odpisów i wyciągów.
Opłaty za udzielanie świadczeń
Praktyka zawodowa lek. stom. Małgorzaty Reichel-Jóźków nie przewiduje udzielania świadczeń finansowanych ze środków publicznych na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Za określone świadczenia zdrowotne pobierana jest opłata. Jej wysokość jest określona w cenniku.
Postanowienia końcowe
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie organizacyjnym stosuje się przepisy: ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011r., nr 112, poz. 654 ze zm.) oraz ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2009r., nr 52, poz. 417 ze zm.).